Rok App Store: wywiad z autorem Doris.app

DorisDmitrij Лакачаускис — autor wielu programów dla iPhone ‘ a, które można kupić lub pobrać bezpłatnie w App Store. Tematem naszej rozmowy — problemy, z jakimi borykają się twórcy aplikacji.

Dmitrij, proszę nam opowiedzieć o sobie. Jak trafiłeś w iPhone-opracowanie? Jak pojawił się pomysł stworzenia Doris.app i ile czasu zajęło na realizację?

Programista. Jeden z głównych twórców (właściwie to jedyny commit’ep, nie licząc założyciela), niegdyś popularnego Seagull Framework. Mieszkam w Rydze, gdzie w rzeczywistości urodził się i pracuję. Lubię oglądać boks, K-1, walki bez reguł.

Będąc stronie dewelopera (kim do tej pory w przeważającej części i jestem), miłośnikiem produktów Apple (MacBook Pro, iMac, iPod shuffle, iPhone 2G, iPhone 3G, iPod Touch 2G), jednym z twórców serwisu Doris, był zafascynowany iphone ‘ om, a także sposób dostarczania aplikacji na urządzenie — App Store. Stało się jasne, że Doris bez aplikacji iPhone, jest niepełnowartościowy produkt.

6 miesięcy obiecałem sobie, że jutro zacząć «uczyć się» iPhone SDK, Cocoa Touch, objective-c, itp. Obserwując, jak App Store pełen potencjalnymi konkurentami, czytając szalone historie o «twórców-milionerzy-z-jednej-programem», o łatwość rozwoju SDK, o «build-and-go», jestem coraz bardziej zdenerwowany od swojej bezsilności.

Pewnego dnia, делегировав niektóre swoje projekty nowo zakupionego partnerowi, u mnie, w końcu pojawiło się czas znów ruszyć do przodu.

Przez 2-2.5 miesięcy pierwsza wersja Doris.aplikacja była gotowa i załadowany na sprawdzenie w App Store. Przez ten czas kilka razy udało się ładował interfejs, napisz do API, upewnić się, że spełnia wszystkie znane standardy, zrobić piękny (jak na mój gust) projekt, w końcu. Apple postawiła bardzo wysoko poprzeczkę dla twórców, że najprostsze programy dostarczają mnóstwo kłopotów.

Doris

Oprócz Doris udział w rozwoju innych aplikacji dla iPhone – Read Later i My High Street. Opowiedz nam o nich.

Z My High Street proste. Ludzie w wielkiej Brytanii lubią marki. Oni nie mówią, że chcą iść do sklepu spożywczego, a powiedzą, że trzeba iść do Tesco. Chcesz zjeść — KFS, Subway itp. Sklepy w miastach są zbudowane na zasadzie copy-paste, tak, że w każdym mieście znajduje się standardowy zestaw marek. Za pomocą GPS, My High Street pozwala znaleźć pobliskie sklepy wybranej marki. W tej chwili program jest dostępny tylko w UK App Store.

Moja Wysoka Ulica

Read Later (link iTunes) — inny нишевый produkt dla fanów delicious.com. To może wydawać się dziwne, ale wiele osób korzysta delicious, jako środek do składowania artykułów, które pewnego dnia należy poczytać. Do innych tagów dodać tag «toread» lub «to_read» — każdy może mieć swój. W tej chwili tag «toread» mają 1068119 linków, readme — 42300, to_read — 75080.

Read Later pozwala określić Twój «toread» znacznik, po czym wszystkie artykuły z tego tagu zostaną закачаны na urządzenie do dalszego offline przeczytaniu. Jak tylko przeczytałem artykuł, wybrany znacznik jest usuwany do odpowiedniego łącza. Read Later — to Instapaper dla miłośników delicious.

Czy były trudności z publikacją aplikacji w App Store? Nie było awarii ze strony Apple. Opowiedz o swoim doświadczeniu сабмита w App Store.

Doris i MHS odbyły się po raz pierwszy. Nawet dyskutowali między sobą ile razy Apple odmówi Doris :). Read Later odmawiali za pierwszym razem, a potem jeszcze 2 lub 3 razy. Nie wiem jak tam w Apple działa system akceptacji aplikacji, ale Read Later mam cię bardzo «twardy» inspektor. To taki element confusing, to confusing. Oczywiście, roszczenia nie były bezzasadne, ale różnica w ocenie Doris i RL była na twarz. Potem była awaria Doris LITE. Dziwne, ale to, że w Doris LITE zdaniem specjalisty z Apple było confusing, w normalnym Doris poszło na zdrowie. Najwyraźniej prawa stały się surowsze.

Znowu to samo, nic nowego nie powiem, ale sprawdź teraz idzie znacznie dłużej niż wcześniej. Jeśli do tego w ciągu 7-miu dni przychodził odpowiedź z Apple, to teraz ten termin nie jest pewny.

Niektórzy deweloperzy narzekają na to, że Apple nie zapewnia wystarczającej ilości danych do analizy sprzedaży. Krytyka powoduje i system opinii użytkowników aplikacji. Jakie wady w App Store można by zauważyć?

iTunes Connect — to jeszcze ten ból głowy. Staram się tam nie chodzić bez potrzeby. Dla raportów używam AppViz. Nie jest super rozwiązanie, ale o wiele wygodniejsze niż iTunes Connect. Również używam MajicRank.

Z opinii trudno coś zmienić, myślę. Zawsze znajdą się dziwni ludzie, którzy napisać «bullshit» lub «ultimate rubbish». Wartość takich komentarzy zrozumiała.

Jednak, Apple siłę, aby zmienić sposób wyszukiwania aplikacji. Jeśli nie jesteś w TOP100 w jednej z kategorii, to po prostu cię nie znajdą, jeśli nie wiedzą, czego szukają. To przygnębiające. Jedyna szansa zapala się w TOP100 to sortowanie według release date. Wpisując odpowiednią ilość pobrań, można dostać się do normalnego TOP100 w kategorii, a tam już wszystko zależy od Ciebie.

Z Doris był zły przykład. Program złożyły się na sprawdzenie 18-go dnia, zaakceptowali, powiedzmy, 26-go, a w App Store przy sortowaniu według release date stwierdzono marzec 18 liczba i przed Doris była już kilka aplikacji. Jeszcze raz. 26 marca (pierwszy dzień w App Store) Doris była już na cholera wie gdzie przy sortowaniu według release date. Teraz zawsze wskazujemy datę w przyszłości podczas składania aplikacji.

Teraz twoje aplikacje są dostępne tylko w App Store. Czy rozważasz możliwość przeniesienie na inne platformy i odpowiednio noclegów w innych sklepach (Android Market, Windows MarketPlace for Mobile)?

Nie. Pod tym względem podoba mi się ruch Opera. Na telefon jest umieścić Opera Widgets z pomocą którego, można użyć standardowych technologii internetowych do realizacji widgetów. Nie trzeba wiedzieć, jak pracować z każdą platformą — wszystkim zajmuje się Opera. Takiż Adobe Air dla telefonów. Już zrobiliśmy widget, który działa z Vodafone Widget Manager (jakaś osłona Vodafone dla Opera Widgets). Nasz widget zajął drugie miejsce w konkursie Vodafone.

Jakie byście dali porady dla początkujących iPhone-deweloperów, które przygotowują się do pójścia w swoje ślady.

Nie sądzę, że mogę dać jakieś cenne wskazówki, 4 takich pozycji — to raczej moje własne błędy, których lepiej nie powtarzać:

  • Nie bądźcie naiwni. Jednostki zarobił setki tysięcy dolarów na swoich aplikacjach.
  • Nie bądźcie idiotami. Możliwe, że Masz na myśli tylko trzeba.
  • Jesteś świetnym programistą, masz przyjaciela projektant i wydany fantastyczna aplikacja. Tak, to jest 5% całej sprawy. Najprawdopodobniej o pracę nikt nigdy się nie dowie. Jeśli nie marketingowiec, to radzę mieć odpowiednie znajomości.
  • Nie перебарщивайте z czytaniem żadnych tam use cases. Teraz na temat iPhone App Store itp. nie pisze tylko leniwy. Jak to się mówi, use your common sense.