Osiemnaście minut do zarządzania swoim czasem

Pewnego dnia poszedłem do pracy ze niejasne pojęcie o tym, co miał wykonać. Z najlepszych pobudek usiadłem przy stole, włączył komputer i sprawdził pocztę. Przez dwie godziny, po gaszenia pary odpala pomocy wszystkich moich znajomych i wykonywania wszystkiego, co było свалено na mnie przez telefon i komputer, a ja już przypomnieć sobie nie mógł, co chciał zrobić. To był cios w plecy. Od tego czasu staram się być ostrożny.

jak zarządzać czasem, kolorowe zegarkiKiedy czytam wykłady na temat zarządzania czasem, zawsze zaczynam właśnie od tego pytania: ilu z was zbyt wiele czasu i nie brakuje spraw, aby go wypełnić? Za dziesięć lat nikt nie podniósł ręki.

Oznacza to, że każdy dzień ryzykujemy nie wykonać wszystko, co zaplanowali. Dlatego, jak i na co marnujemy czas – kluczowa decyzja dla naszej strategii działania. Jednak obecność na liście spraw nie oznacza ich wykonania, bo oprócz jego elementów, wiele innych problemów wymagają twojej uwagi.

Aby skutecznie zarządzać czasem, trzeba z dnia na dzień przestrzegać określonego rytuału. Tylko w ten sposób można skupić się na głównym i ze wszystkim zdążyć.

Proponuję zrobić to w trzech etapach, które zajmą zaledwie 18 minut ośmiu godzinach pracy.

Krok 1 (5 min.) – Opracowanie planu na dzień. Wcześnie rano, przed tym, jak włączyć komputer i chwytać za słuchawkę, połóż przed sobą czystą kartkę papieru i pomyśl o tym, co sprawi, że twój nowy dzień udany. Co przybliży cię dzisiaj do swoich celów i pozostawi wieczorem wrażenie, że dzień był przetestować nie na próżno? Zapisz to.

A teraz, co jest bardzo ważne, weź organizator i wpisać te rzeczy na temat pola – najpierw najbardziej trudne i ważne zadania, a potem cała reszta. Jeśli miejsca nie brakuje, przemyśl swoje priorytety. Несрочные i błahe sprawy пождут do jutra. Jeśli chcesz coś zrobić, trzeba się zdecydować, kiedy i gdzie będziesz robić to inaczej warto zrezygnować z przedsięwzięcia.

Krok 2 (1 minuta każdej godziny) – Zmiana punktów orientacyjnych. Umieścić kilka budziki tak, by dzwoniły co godzinę. Gdy usłyszysz sygnał, zostaw sprawy, weź głęboki oddech i zastanów się, z korzyścią czy przeszedł tę godzinę. Spójrz na kalendarz i pomyśl o tym, co będziesz robić w ciągu następnej godziny. Trzeba zarządzać czasem, a nie ono ciebie.

Krok 3 (5 minut) – Przegląd. Wyłącz komputer i jeszcze raz spójrz na przeżyty dzień. Co się stało? Na czym udało ci się skupić i gdzie są kierowane? Co może pomóc swojej pracy być lepiej jutro?

Moc rytuałów – w ich przewidywalności. Robisz jedno i to samo ciągle, dzień za dniem. To, co otrzymasz, zbyt przewidywalny. Jeśli chcesz skoncentrować się na czymś i będzie stale sobie o tym przypominać, uda ci się. To jest po prostu.

«Восемнадцатиминутный» rytuał jest mało prawdopodobne, pomoże ci przepłynąć kanał La Manche, spychając przed sobą груженую łodzi związanymi rękami. Ale w trakcie jej wykonywania, będziesz wychodził z biura satysfakcji i sukcesów.

A czy to nie jest twoim celem?

An 18-Minutowy Plan for Managing Your Day [Peter Bregman]